Be Lenka: Prorazili ve světě a přináší dvě nové barefoot značky

Be Lenka: Prorazili ve světě a přináší dvě nové barefoot značky

Rozhovor s Jurajem Fehervari, spolumajitelem a CEO značky Be Lenka. Rok 2022 je pro značku Be Lenka významný, jaké novinky přináší na trh barefoot obuvi?

Příběh Be Lenka se začíná psát v roce 2017. Nezačíná však barefootovou obuví, ale dětskými nosítky a šátky. Do výroby bot se obchodní partneři Lenka Cenigová a Juraj Fehervari obuli o dva roky později. Impulzem pro ně byl okamžik výběru prvních bot pro děti. Jirka Souček se s Jurajem bude bavit o udržitelnosti, hodnotách značky, historii i novinkách pro rok 2022.

Juraji, pamatuješ na pocity, když jsi poprvé obul barefooty? Byl tento okamžik impulzem k založení Be Lenka, nebo myšlenka vlastní značky přišla až později?

Když jsem poprvé obul barefooty, nechápal jsem, proč nechodíme v téhle obuvi všichni a proč jsem se o barefoot nedozvěděl dříve. Byl to pro mě „aha moment“ a „wow effect“ zároveň. Zažil jsem, co barefoot přináší, a pomalu se o něj začal intenzivně zajímat. Když se mi benefity chůze v barefoot botách začaly reálně přetavovat do života, řekl jsem si, že musím tuhle myšlenku šířit mezi lidi, a následně jsme v Be Lenka začali s vývojem barefootových bot.

Jak dlouho trval vývoj prvního modelu, který si zákazníci mohli koupit? Prodává se ještě?

Vznik prvního modelu trval přibližně osm měsíců a byly to balerínky, které v té době vlastně v barefoot světě chyběly, respektive bylo jich minimum, a my jsme toužili začít právě jimi. Aktuálně už v nabídce nejsou, ale tento rok půjde do prodeje jejich nejnovější verze, které jsme věnovali mnoho času a energie.

Tušili jste s Lenkou na začátku, že vývoj bude tak dlouhý? Co bylo nejtěžší?

Netušili. A právě proto jsme měli odvahu se do toho pustit. Na začátku všechno vypadá snadněji, než pak ve skutečnosti je. Čím méně víš, tím jednodušší je se do toho pustit. Často říkávám – pokud něco nejde, najdi člověka, který neví, co vše ho čeká, a on to zvládne. Na podobném principu jsme fungovali od začátku. Nejtěžší výzvou pro nás bylo vyrobit kopyto a vymyslet podrážku. Začátky jsou o propojení obrovské energie, testování a úprav.

Od sandálů přes tenisky, boty do města, na zimu, pánské, dámské, dětské. Za kterým typem bot bylo nejvíc úskalí a failů ve vývoji?

Jednoznačně nejkomplikovanější bylo vyrobit dětské boty v námi očekávané kvalitě a zároveň za přijatelnou cenu, kterou budou rodiče ochotní zaplatit. Faily jsou nedílnou součástí každé výroby. My je vnímáme jako možnost posunout se dopředu. Jsem vděčný všem v týmu, bez nich bychom dnes nebyli jedním z lídrů na barefootovém trhu.

Máš zajímavou myšlenku vyrábět tolik párů bot, kolik trh skutečně potřebuje. Nevyrábět na sklad. Jak zajišťujete, aby zákazník na boty nečekal dlouho a nenakoupil u konkurence?

Je to hotová alchymie. Určitě to není jednoduché a máme kam se posouvat. Je nutné doladit analytiku a procesy. Jsme na úspěšné cestě, abychom dosáhli i tento milník. Důvod, proč se nám daří, je i nadšení komunity a její loajalita. Lidé znají naše boty, vědí, že se mohou spolehnout na kvalitu, nevadí jim posečkat. Osvědčil se nám předprodej, snadněji pak odhadujeme poptávku. Zákazníka o termínu doručení informujeme s předstihem, stejně tak v předstihu jim prezentujeme blížící se kolekci – a to jim umožňuje nakoupit dříve, než budou boty na trhu.

Udržitelnost. Téma, které rezonuje společností. Jak se odráží ve vývoji a výrobě bot Be Lenka?

Udržitelnost je pro nás důležitým pilířem už od začátku, poslední roky jí věnujeme mnoho pozornosti. Stěžejní pro nás je vybírat kvalitní materiály, jinak by se vytrácel princip slow fashion. Chceme pracovat s materiály s co nejnižší uhlíkovou stopou. Rád bych byl konkrétnější… aktuálně probíhají poslední úpravy a testy. Již brzy potěšíme všechny nadšence udržitelnosti a zelené ekonomiky.

Přibliž nám myšlenku kompostovatelných bot – zní neuvěřitelně.

Neuvěřitelné se některým lidem zdálo i to, že Be Lenka se stane světovou značkou. Mezi neuvěřitelným a uvěřitelným se skrývá pouze odvaha zkoušet a nevzdat se po prvních pádech. Toto je v Be Lenka naší silnou stránkou a kompostovatelná bota je, věřím, na dosah.

Vyrábíte výhradně v Čechách a na Slovensku. Co vás k tomu vedlo?

Česká republika i Slovensko jsou naše srdcová záležitost, proto vyrábíme co nejvíc lokálně. Pro rok 2022 připravujeme pro světový barefootový trh několik inovací a nové modely. Část produkce proto přesouváme do Portugalska, protože již ne vše lze realizovat u nás. 

Mnoho lidí při nákupu odrazuje vyšší cena. Proč jsou barefooty v porovnání s klasickou obuví dražší? 

Není to pouze tím, že jde o barefoot boty. Vyrábíme převážně lokálně, v rámci firmy zastáváme fair trade. Platíme férové mzdy, kupujeme kvalitní prémiové materiály… už proto nemůže být cena hotové boty nízká. Můžeme samozřejmě vyrábět mimo EU z levnějších materiálů, s levnou pracovní silou, pak budou náklady radikálně nižší. Tohle ale není cílem naší firmy ani součástí hodnot Be Lenka.

Na webu sdílíte krásnou myšlenku: „Naším cílem je změnit pohybové a obouvací návyky lidí po celém světě.“ Proč bych se tedy měl obout do Be Lenka?

Co pro nás má největší hodnotu, je to, co přinášíme s našimi produkty. Barefootová obuv Be Lenka představuje návrat ke kořenům, kontakt se Zemí a nový dotyk přírody. Ergonomická nosítka z naší produkce přinášejí blízkost mezi rodiče a jejich děti. Toto jsou zážitky a pocity, které chceme, aby bylo víc a víc cítit s každou novou kolekcí a novým modelem, kterých pro tento rok bude přes 50.

Pokud se rozhodnete obout boty Be Lenka, podporujete nejen lokální firmu, ale i komunitu nadšenců, kteří mají odvahu tvořit věci jinak – často těžší cestou. 

Motivem k otevření 1. prodejny naBOSo byla Andy osobní zkušenost, kdy jí barefooty pomohly s problémy kolen, které ji omezovaly v běhu. Píší vám zákazníci, že jim boty Be Lenka pomohly vyřešit nějaký konkrétní zdravotní problém? 

Okolo sebe mám mnoho případů, včetně mě samotného, kdy chůze v barefootové obuvi výrazně pomohla se zdravotními problémy. Tohle posloucháme z úst laické i odborné veřejnosti, kdy je barefootová obuv doporučovaná jako doplněk nebo alternativa k řešení některých zdravotních problémů. 

Tento a další zajímavé rozhovory & tipy si můžete přečíst v elektronické podobě BAREFOOOT magazínu. V tištěné podobě se na vás těší na prodejnách, nebo ve vaší nové objednávce.

Kolik procent celé produkce bot prodáte na českém trhu? V jakých dalších zemích mohou lidé nazout Be Lenka?

Český trh pro nás znamená tak asi 20 % z celkového prodeje, větší odbyt je například v Německu. Dodáváme přibližně do 60 zemí světa, největší popularitě se těšíme na západních trzích a v Severní Americe. 

Kam se posune Be Lenka v roce 2022? 

Brzy uvedeme na trh dvě nové značky: Barebarics a Nuton. Barebarics nadchne milovníky sneakers (tenisek) a freestylové obuvi. Nuton potěší outdoorové nadšence. Abychom se přiblížili našim zákazníkům, budeme rozšiřovat síť prodejen v České republice a na Slovensku, protože přes 90 % prodejů tvoří on-line. A už jsme řekli, těšit se můžete také na nové modely, těch je pro tento rok přes 50.

Který ze všech modelů Be Lenka je tvá srdeční záležitost?

Přiznám se, že nemám oblíbený kousek. Těším se na každou novinku, kterou uvedeme na trh, a aktuálně netrpělivě čekám na nové tenisky, na kterých jsme dlouho pracovali.

Název značky Be Lenka v sobě ukrývá jméno tvojí obchodní partnerky a spoluzakladatelky Lenky Cenigové. Jak se podílí na chodu Be Lenka ona?

Lenka je velmi inspirativní žena. Z její energie a akčního přístupu jsme velmi čerpali. Navrhovala ještě zimní kolekci pro rok 2021. Koncem minulého roku se Lenka naplno rozhodla věnovat rodině a svým koníčkům. Je spolumajitelkou firmy, ale momentálně nezastává žádnou aktivní funkci.

Kam dál povedou vaše kroky?