Značka barefoot obuvi leguano začala v německé garáži a aktuálně se řadí mezi TOP 100 společností s největším růstem v Evropě. Rozhovor se zakladatelem.
Než se vnoříme do příběhu leguano, vraťme se zpátky v čase. Píše se 5. květen 2015. Andrea Součková v pražských Dejvicích zakládá jeden z prvních obchodů s barefoot obuví v Evropě. Od rána se vrtaly zástěny, police a vystavovaly boty – od každého páru zatím jen jeden, protože na víc zkrátka nezbývaly finance. Toho rána se na prodejně objevila fyzioterapeutka Jana Exnarová s taškou plnou bot.
„Ty boty se mi zdály trochu divné. Ale řekla jsem si, že si je zkusím, a uvidíme,“ vzpomíná Andrea. Jana přinesla celkem 20 párů, sama je nosila a byla nadšená z jejich pohodlnosti, svobody chodidel a příznivého vlivu na celé tělo. Proto je dodnes doporučuje i svým klientům. Se značkou leguano se setkala na veletrhu v Německu, a hned si boty zamilovala. Její manžel Petr jim nejdříve moc nevěřil, ale jakmile je sám zkusil, nakoupili spoustu párů. Ze začátku je skladovali v ložnici svého bytu, který mají ne náhodou na Praze 6.
„Jakmile jsem si leguana zkusila, byla jsem nadšená tím, že jsou to ty nejpohodlnější boty, co jsem kdy měla na noze,“ říká Andrea. „Toho času jsem většinu dne prostála v laboratoři, kam jsem nosila svůj první model – černé aktivy. No a bylo to naprosto úžasné, jako bych trávila celý den v bačkůrkách.“ To, že jsou boty leguano skvělé, se potvrdilo hned první den otvírací doby – většina párů, které byly na prodejně, se totiž hned prodala.
A teď už se pojďme přenést k leguano.
Není to až tak dávno, kdy Helmuth Ohlhoff, toho času novinář, chodil úplně naboso. Rozhovory s prvním německým biokinematikem a freiburským lékařem Walterem Packim ho přivedly k myšlence odložit klasickou obuv a odlehčit nejen svým nohám, ale i životu jako takovému. Krátce po roce 2000 si začal hrát s myšlenkou založení vlastní barefootové značky, která se aktuálně řadí mezi TOP 100 společností s největším růstem v Evropě. Jaká byla cesta vzhůru od samého počátku?
Mojí první volbou jsou momentálně leguano scio – stačí je jednoduše nazout a cítit se dobře. Nádhernou botou je gentle, která se hodí pro všechny příležitosti, a kterou nosím obzvlášť rád. Mojí jedničkou pro všechny ostatní aktivity zůstává model aktiv, který obouvám zejména při sportu.
Model aktiv má rovnou dvě prvenství, nejenže je nejprodávanější, ale je také první „skutečnou“ obuví, kterou leguano od roku 2015 vyrábí. Před ním existovaly pouze „ponožkové” modely classic. Model aktiv vznikl na základě četných požadavků zákazníků, kteří nechtěli při každé příležitosti a v každém ročním období vycházet na ulici „jen v ponožkách". Vyjít jim vstříc se každopádně vyplatilo.
Fungování firmy by nemělo být založené na strachu. Za vznikem značky stálo vědomí, že v budoucnu budeme moci chodit i celkově žít bez bolesti, a převážilo nad všemi obavami. Tohle přesvědčení také bylo naší hlavní motivací pro následujících pět let, během nichž jsme leguano vyvíjeli.
Označení „made in Germany“ je zárukou vysoké úrovně řemeslného zpracování. Naše boty jsou ušité zkušenými řemeslníky. Oproti tomu většina „normálních" bot je vyrobena strojově, a navíc v zemích s nízkými mzdami jako Čína, Vietnam nebo Brazílie. Všechny bosoboty leguano opouštějí naše výrobní závody v Buchholzu/Bonnu jako konečný německý produkt. Cenové rozdíly ve srovnání s běžnou obuví navíc nejsou tak výrazné. Přidanou hodnotu bezbolestného a přirozeného pohybu nicméně nelze v žádném případě převážit penězi.
Vývoj barefoot obuvi a její příprava pro výrobu obvykle trvá přibližně dva roky. Následná výroba zahrnuje mnoho kroků. Od stříhání jednotlivých dílů přes jejich sešívání, podražení, kontrolu a dokončování až po jejich finální dohotovení, což zabere značné množství času. Srdečně zvu každého, kdo by výrobu barefootů chtěl vidět na vlastní oči, k nám do Buchholzu.
Kdyby příroda chtěla zavádět módní trendy, tak bychom se my lidé museli neustále měnit. Ale tak to naštěstí není. Lidské tělo je, stejně jako všechno v přírodě, velmi důmyslně navrženo. A to platí zejména pro nohy. Chůze vyžaduje precizní konstrukci celého pohybového aparátu a konkrétně v chodidlech se pak spojuje síla a vytrvalost s hmatem a smyslem pro rovnováhu. Pokud tento přirozený řád narušíme a nohy funkčně „vyřadíme z provozu“, musíme počítat s důsledky, které jsou dnes dobře známé. Nejde přitom jen o nesprávné postavení chodidel, ale i kolen, kyčlí, páteře, a dokonce i ramen nebo hlavy.
Ano, jednou z předností barefootů je právě to, že se dají nosit úplně všude, v každém terénu. Jsou jakýmsi ochranným prvkem, který zabraňuje zranění nohy při chůzi naboso. Právě proto by bota měla být pohyblivá ve všech třech prostorových směrech a měla by co nejméně bránit nohám v přirozeném pohybu. Pokud je navíc bota elegantní, má ten bonus, že ji lze nosit při jakékoliv příležitosti.
Společnost leguano GmbH prodala za 12 let své existence po celém světě přibližně tři miliony párů barefoot obuvi.
Poptávka po botách leguano roste nejen v Německu, ale i po celém světě. Například v loňském roce se nám podařilo z velké části udržet tržby z předchozího roku, a to i přes obecný pokles ekonomiky. Je díky tomu vidět, že se trend přirozeného pohybu spojený s radostí ze života odráží v nepřetržité celosvětové poptávce po naší barefoot obuvi.
Pro úspěšnou budoucnost je nyní podstatné překonat krizi corony, vrátit se k práci a plnit přání našich zákazníků. Plánujeme významně rozšířit výrobu a začít myšlenku chůze v bosobotách přenášet dále do světa. Na expanzi přitom pracujeme už nyní, a to díky partnerům, které máme ve více než 30 zemích.
Zajistit nejvyšší kvalitu pro model classic: flexibilitu a trvanlivost i po mnoha vypráních, vysoký komfort nošení díky hřejivým vlastnostem v zimě a chladivým v létě. Asi nejzásadnější a nejnáročnější bylo nalezení vhodného materiálu podrážky, který v sobě snoubí maximální pružnost a vysokou odolnost.
Název leguano je společným dílem tří partnerů, kteří stáli za vznikem značky. Je inspirován leguánem – zvířetem, u něhož se přirozenost pojí s rychlostí, vytrvalostí a vysokou přilnavostí. A přesně to od barefootů chceme – aby nás při chůzi nijak neomezovaly.
Odpověď je velmi snadná, boty konkurence nenosím. Protože nás ostatní kopírují, nemělo by to smysl. Pokud nemám leguano, tak běhám úplně naboso, při všech možných příležitostech.
Rozhovor začínal v Praze, pojďme ho tam i ukončit. Ptáme si Jirky Součka, manžela Andrei, zakladatele Premium BAREFOOT.
Leguano je Rolls Royce mezi obuví. Bota je drahá, ale když ji člověk jednou obuje, už nechce jinou. Skloubení lokální výroby, absolutního pohodlí, kvality a osobitého designu, odpovídá požadavkům na dokonalou botu. Značka Premium BAREFOOT vznikla, aby lidem pomohla s výběrem těch nejlepších barefoot bot, a proto se opírá právě o nejlepší značku.
Značce leguano se daří úžasně. Díky výrobě u sousedů v Německu nemá výraznější výpadky v dodávkách, jako mají jiní dodavatelé. Na trh pravidelně uvádí novinky, které se záhy stanou absolutním hitem. Takové husky jsou absolutním lídrem v prodejnosti a na nohách je nosí tisíce lidí. V letošním roce se objevil tento model v hnědé barvě a lidé si ho opět zamilovali.
Tato značka vyniká nejen tím, jak báječné boty vyrábí a kde je vyrábí, ale také zákaznickým servisem. Investicí do leguano si zákazník kupuje 100% garanci spokojenosti, na které stojí i celé Premium BAREFOOT.
S dodavatelem značky leguano jsme v kontaktu každý den a společně komunikujeme všechny kroky, které se dějí. Může se zdát, že jsme konkurence a také vlastně jsme, ale zároveň máme společný cíl. Chceme co nejvíce lidem ukázat, jak úžasně pohodlné boty mohou nosit.
Kam dál povedou vaše kroky?