ROZHOVOR: Libor Mattuš: malá změna návyků dokáže zásadně ovlivnit život

ROZHOVOR: Libor Mattuš: malá změna návyků dokáže zásadně ovlivnit život

Rozhovor s biohackerem Liborem Mattušem o tom, jak měnit svůj život, o barefoot obuvi, dechové a chladové terapii.

Je biohacking cesta k dlouhověkosti, lepší psychické i fyzické odolnosti, nebo trend, který stojí na vrcholu slávy a čeká ho pád dolů? Hledáme štěstí a sílu, tělo trápíme dietami a v posilovnách, předháníme svůj vlastní stín. Stačí však zpomalit, zklidnit svůj dech, zaměřit pozornost k sobě. Něco o tom, jak i málo může znamenat mnoho, nám odhalí biohacker, lektor chladové a dechové terapie Libor Mattuš.

Od dětství tě fascinují bojové sporty, vystudoval jsi čínštinu. Kdy se do tvého hledáčku dostal biohacking a proč?

Od 12 let se věnuji tréninku bojových umění, která vnímám jako formu biohackingu. Cvičení se stalo součástí mé snahy dostat se ze zdravotních (v mládí jsem trpěl alergií a astmatem) i psychických problémů a celkově mi pomohlo k proměně v člověka, který si život užívá, nejenom ho přežívá.

Tlumočíš z čínštiny na profesionální úrovni. Jak se dá naučit takto komplikovaný, resp. jakýkoliv jazyk?

Důležité je vyhradit si opravdu hodně času, protože žádný hack vám nepomůže dostat se na velmi vysokou úroveň rychle za dva týdny. Zvolte si studijní strategie, které pracují s paměťovými technikami a realitou běžného mluveného slova. Zapomeňte na neustálé memorování slovíček, buďte kreativní. Bavte se se starými i novými přáteli o různých tématech, která vás zajímají. Podstatné je, aby vás konverzace bavila.

Jsou to identické principy jako v bojových uměních, ze kterých jsem při tvorbě své jazykové metodiky čerpal. V bojových uměních i v plynulé konverzaci potřebujeme umět použít stejný nástroj, ať už je to slovo, nebo přímý úder, v mnoha různých a předem nečekaných situacích nebo kontextech.

Zpět k biohackingu. Na webu jsem si přečetla tvé moto: „Ukazuji možnosti a nabízím inspiraci, jak udělat další kroky vpřed na své cestě ke zdravému tělu a mysli.“ Kdo jsou tvoji klienti a proč vyhledávají tvé služby?

Z velké většiny jsou to firmy – majitelé a manažeři týmů. Umím zasadit chladovou terapii, dechové techniky, mentální a spánkovou hygienu, stress management a zásady rozumného stravování do kontextu pracujícího člověka dnešní doby.

Výsledkem jsou reálné a měřitelné změny v rámci snížení hladiny stresu, zvýšení energie, soustředění, plnější prožívání života a také větší pracovní efektivita.

Co bys poradil lidem, kteří jedou na výkon, ať už v práci, sportu, nebo i soukromém životě?

Začít objevovat biohacking. Koneckonců jde o základy, které jsou nám k dispozici už statisíce let: dechové techniky, chladová terapie, pravidelný pohyb přes den, půsty, byliny. To vše dokáže vést ke zvýšení pracovní efektivity, sportovního výkonu – a následně osobní spokojenosti.

Co se týká výkonu, můžu doporučit dva moje publikované předzápasové rozhovory s Jirkou Procházkou (nejlepší český MMA zápasník, pozn. redakce), kde se otázkám sportovní výkonnosti a efektivity věnujeme.

Co pro tebe znamená work life balance? Jsi v bodu, kdy jsi ho dosáhl?

Vyhodnocovat se dá jenom to, co lze podle předem daného klíče měřit. Pokud mi řekneš, jak to chceš změřit, můžu ti říct, kde si stojím.

To, co dělám, dělám rád. Odpočinkem je pro mě střídání aktivit. Běhám, abych si odpočinul od mentální práce. Držím pravidelné ranní a večerní rituály spojené s chladovou terapií, dechovými cvičeními, silovým tréninkem a mentální hygienou. Důležitý je určitě i spánek, na který se díky aktivnímu dni každý večer velmi těším.

Pokud nemáte čas sami na sebe, zamyslete se, co ve vašem 24hodinovém dni má tak obrovskou prioritu, že se kvůli tomu zanedbáváte. Neříkám, že každé ráno a večer musíte cvičit dvě hodiny, ale aspoň 5 až 10 minut bychom si většinu dní v týdnu na sebe najít mohli.

Jak vypadá den Libora Mattuše z pohledu biohackingu?

Důležité jsou pro mě ranní a večerní rituály. Díky volné podnikatelské pracovní době a absenci dětí si ráno několikrát týdně mohu dovolit luxus v podobě hodiny i víc na kombinaci chladové terapie, dechových cvičení a právě silového tréninku. Snídám až s odstupem 1,5 nebo 2 hodin.

Přes den minimalizuji čas strávený u počítače, maximálně po hodině sahám po kettlebellu nebo jiné pomůcce, která mi umožní věnovat se náročnější fyzické aktivitě i přes den – což je to, co po statisíce let dělali naši předci při pohybu ve venkovním prostředí.

Pokud cestuji na pracovní schůzku, vyhledávám okamžiky, abych si udělal pár dřepů nebo maximálně uvolnil tělo – pro energizaci nervové soustavy, prokrvení a procvičení svalů.

Večer před spánkem si dám alespoň pět minut čmeláčího dechu (známého také jako on chanting), jehož přínosy dokládá tradice i moderní věda. Nebo jen klidně dýchám s pozorností směrovanou k sobě a tím končím den, abych se mohl znovuzrodit do dalšího dne s vědomím sebe sama a toho, kam kráčím.

Biohacking nemusí být raketová věda. Jakými malými změnami můžeme začít ovlivňovat svůj život?

Začít můžete tím, že posunete snídani dál od probuzení a vypijete ráno dostatek vody. 300 ml je minimum, spíš dvojnásobek. Někdy vypiju i litr a půl během dvou hodin od probuzení. Začněte se zabývat jakoukoliv formou chladové terapie, s čímž vám může pomoci i moje kniha Chladová terapie.

Naučte se jednoduchá dechová cvičení a praktikujte je, když se potřebujete uklidnit nebo aktivovat v průběhu dne. Díky pozornosti k vlastnímu dechu se celý váš den stane vědomějším a přítomnějším. Mějte otevřené oči a zajímejte se, jak věci kolem nás a v nás doopravdy fungují – například kolem zmíněného dýchání panuje mnoho dezinformací.

Toto jsou témata, která řeším se spoustou firem a týmů. Cílem spolupráce je, abychom se do pracovního prostředí vybavili postupy, které nám moderní věda i žitá zkušenost nabízejí.

Měnit své návyky není snadné. Máš tip, jak začít a vydržet?

Po malých krůčcích. Stejně jako u otužování můžete začít tím, že si ve sprše smočíte ruce a nohy studenou vodou. Nebo vaši cestu za ultramaratonem odstartujete tím, že si po ránu obujete běžecké boty, pak je sundáte. Vaše cíle jsou dlouhodobé. Máme tendenci přeceňovat to, co stíháme v krátkodobém horizontu, a podceňovat to, co je možné dosáhnout v dlouhodobém.

Pokud se například v zimě chcete venku ponořit do jezera, dejte si na to dva roky – nikam nespěchejte a začněte velmi jednoduchou studenou sprchou pouze na ruce pod lokty a nohy pod koleny. Přidávejte postupně tak, aby to bylo vždycky snadné – a tohle je základní pravidlo úspěšné implementace změny v každé oblasti.

V jednom rozhovoru jsi zmínil, že lidem, kteří žijí ve stresu, radíš zout boty a chodit bosky. Což krásně rezonuje s barefoot obuví. Proč bychom měli chodit naboso?

Stoprocentně. Dnes přední biohackeři, jako je třeba Ben Greenfield, mluví o tom, jak elektromagnetický náboj těla ladí s nábojem Země a jak je velmi žádoucí jednou za čas se uzemnit. Kolem nás a na naši psychiku působí spousty sil. Například biohacker Dr. Jack Kruse mluví o tom, že velmi často podceňovaným faktorem z pohledu našeho fyzického a psychického zdraví jsou právě elektromagnetické síly, které působí v těle mezi orgány.

Nikdo z nás ale nepotřebuje doktorát, aby tohle zažil – prostě si zujte boty a choďte bosky po travnatém podkladu 10 až 20 minut týdně. Možná si to zamilujete a budete takhle chtít chodit několikrát denně, nebo si dokonce pořídíte barefooty a budete moci být víc v kontaktu se zemí prakticky pořád.

Jaký model barefoot bot aktuálně nosíš a jak ti sedí?

AHINSA SHOES BINDU 2 BARE mi padnou jako ulité. Mám hodně zkušeností s bosou chůzí i během, v přírodním terénu i ve městě. Kontakt se zemí má svoje kouzlo a není se co divit my lidé jako druh jsme na něj biologicky nastavení. Proto má bosá chůze po trávě a hlíně blahodárné, antidepresivní účinky.

V běžném životě se ovšem nedá chodit všude bos – nebo alespoň já nejsem ten typ člověka – a bosky vás například do restaurace nepustí, jak jsem u některých „bosých“ příležitostí zjistil.

Barefooty vnímám jako moderní a snadnou možnost, jak spojit to nejlepší z obou světů mít chodidlo chráněné, moci se ukázat bez otazníků na veřejnosti („čistí“ bosochodci občas vzbudí u okolí povytažené obočí) a zároveň cítit více „podklad“ zemi.

A samozřejmě (což jsem pocítil také silně) mít více přirozeného místa na prsty, které tradiční boty utiskují, zato barefooty jim naopak rozšířenou špičkou dávají prostor, který je pro lidské chodidlo přirozený a pomáhá mu zdravě fungovat. Můžu barefooty pro různé formální i sportovní příležitosti doporučit.

Kam dál povedou vaše kroky:


Související produkty

Doprava zdarma
AHINSA SHOES BINDU 2 BARE Světle Hnědé 1 AHINSA SHOES BINDU 2 BARE Světle Hnědo Žlutá 2
Varianty (1)
43

AHINSA SHOES BINDU 2 BARE Světle Hnědé

Skladem
2 990 Kč

Porovnat

Doprava zdarma
AHINSA SHOES BINDU 2 BARE Černá 5 AHINSA SHOES BINDU 2 BARE Černá 2
Varianty (10)

AHINSA SHOES BINDU 2 BARE Černá

Skladem
2 990 Kč

Porovnat


Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.